Followers

Tuesday, May 28, 2013

Jaga Hati Manusia

Assalammualaikum w.b.t :) 

Susah kan nak jaga hati manusia ? lagi susah sebenarnya nak jaga 'hati' sendiri . Hati manusia berubah-ubah. hati kita pun mcm tu . Dah nama pun manusia, mesti ada cacat celanya, nama pun tak sempurna. masing2 ada kelemahan tersendiri. Ada kawan cakap, penat nak jaga hati semua orang. Selalu jugak perasan dia selalu cakap benda yang sama. mungkin dia tuju pada manusia yang berbeza. Tapi ada sekali tu, dia tuju pada aku . Hurm . 
Hati manusia mana yang senang nak jaga. lagi2 kalau yang sensitif tu . cepat terasa. mudah rasa sentap. orang2 mcm ni pun sebenarnya susah nak kawal 'hati' memasing. Orang cakap, kalau kita nak orang lain jaga hati kita, kita kena lah jaga hati org lain dulu. 
tapi aku rasa fitrah manusia, mesti ada perasaan 'kecil hati' , 'terasa', 'sentap' dan bla bla bla. kau tak pernah rasa ke? aku selalu rasa mungkin aku tak normal kot ada perasaan mcm ni . atau mungkin yang tak pernah rasa tu yg tak normal ? which one?
Kenapa dalam setiap hubungan persahabatan tu kadang kadang tak semuanya manis . Sedangkan benda tu di luar kawalan kita, benda nak jadi . terima jela. 
Sikap aku bila aku terasa/sentap, mmg aku bengang gila.. aku lagi bengang kalau org tu tak reply sms kita bla bla bla.. kesabaran ada hadnya.. aku boleh sabar, aku sabar. Tak semestinya bila kita yang minta maaf dulu beerti kita yg salah. takpe kalau kita yg mulakan dulu kalau pihak sebelah sana taknak mulakan. ego kan memasing . tak bawa ke mana pun -.- 
One more thing, dalam dunia ni mmg tak semua org suka kan kita. who cares? bukan dorg pun yang sara hidup kita ni . kesah plak aku dorg nak kutuk ke nak cakap belakang ke.. yang penting , kita jangan buat mcm mana yang dorg buat tu. biar org buat kita, kita jgn buat orang. that's it. 

Yg plg penting, balik pada hati kita. Mengadu pada Allah jalan paling baik drpd mengadu dgn manusia. hati kita kan kita yang kawal. Dan setiap masalah ada jalan yang baik dan buruk utk kita pilih, kenapa nak pilih yg buruk sedangkan kita ada jalan lebih baik untuk dipilih kan. 
Dalam masa berbaki lagi 3 minggu kat UKM ni, harap aku bersabar, bertahan dan sentiasa berfikiran positif terhadap org2 di sekeliling aku. Dan sibukkan diri utk create good memories dgn semua org. Lepas ni kita mungkin tak jumpa dah . 


Ikhlas dari hati , Diana.

2 comments:

Aya Zuki said...

baik jaga hati sendiri je.kan? kita jaga hati orang, tp orang x hargai..sendiri terluka.sobsob

surat akhbar semalam said...

owh.. setuju

Menjaga hubungan dgn manusia amatlah penting. Tapi, bila sampai satu tahap yang mana kita dah habis flexible, terbuka dan sehabis baik untuk mnjaga hati sahabat dan sahabat itu masih 'menarik' muka dgn kita, amatlah pedih

Sering saya mngingatkn diri ini, INILAH DUNYA, semuanya serba tak kena pada pandangan logik manusia. termasuklah saya yg jahil ini sendiri

Lebih baik saya memilih utk menjaga hubungan dgn Allah secara menyeluruh, kenali Islam lebih dalam, Bab berkawan, bersangka baiklah dan berserahlah kepadaNya,

"jgn pandang kawan kita macam dia dijamin ke Neraka,dan jgn pula pandang diri sendiri macam dah kita konfem masuk surga"