Followers

Wednesday, August 17, 2011

Air dicincang takkan putus !

Assalammualaikum w.b.t :)

Haaaa.. cer cincang air tuh ! cer buat ! tgk ! putus tak ? ehhh . cane nak putus kan klau nak cincang pun rasa kelakar jer . hahhaaaiiii ! ok. peribahasa 'air dicincang takkan putus' ni dah selalu dah kita guna time sekolah2 dulu kan . nak2 bila buat karangan bhs melayu tu , klau ade tajuk pasal hal2 keluarga ni, cnfirm ah letak peribahasa ni ! nak markah lebih leetewww .. *hikhikhik*
ok. maksud peribahasa ni ikatan persaudaraan antara dua org yg mempunyai pertalian darah tidak akan putus hanya kerana sesuatu perselisihan . ala lebih kurang mcm seakan-akan mcm carik-carik bulu ayam, lama-lama bercantum juga . haaa..gituuu ..
Jadi, antara korggg ni kan , takkan la xpenah gaduh2 manja dgn adik-beradik korg . aku dulu masa kecik2 selalu jer 'manja-manja' dgn adik-adik .nak-nak yg dengan bawah aku 2 tahun ni. sekarang dah 18 tahun . lelaki . haaa, kpd wanita2 di luar sana yg nak masuk line, meh sini aku interview dulu . hehe.

ni nak refresh balik la ea peristiwa kenangan masa lampau . seigt aku dulu waktu dalam linkungan 12-16 , mmg la, aku dgn adik laki aku tuh bagaikan anjing dgn kucing ! ni ibu yg bg gelaran kat ktorg . asal dgr ktorg gado jer, mesti die sebut anjing dgn kucing . al kisah nya, sekarang aku jadi kucing, adik aku jadi anjing pula . *haha* xdelah . main2 je.
so, yg paling best . ade sekali tu . mmg gado besar ! tp dah lupa gaduh pasal pe. ala, tp kalau dah mcm anjing dgn kucing tu , bende kecik pun nak kecoh2 . kalau gado , mmg mula2 main lawan2 mulut, habis semua perkataan carut semua keluar *bodohbabisial*, masa tu mcm dah tak igt dunia, tau nak menang jer . tp biasalah, gaduh mulut ni sebenarnya penat dan takde pekdah nye . buat penat mulut. last2 dah geram sgt, baling barang . masa tuh , haiiii bersepah rumah ! kesiannn ibu .. haha . dah tak cukup baling barang, sesi pukul memukul mcm WWF . haaa..amekaw ! debak debik debuk ! habis lebam badan semua ! haahha . pastu . bila mmg dah geram dan tak tahan sggtt , ade tu aku sampai g dapur amik pisau weh , pastu aku buat2 mcm nak tikam die. mujur aku sedar , dan mujur la ade org tegur masa tuh , kalau takkkkk...... ish , takut nak ckp . *hikhik* . tragis kan . zaman gaduh time dulu2 klau difikrkan balik, betapa ceteknya akal time tuh . hmmm..

tapi . sampai sekarang pun kdg2 masih lagi ade gaduh2 tu . tp taklah seteruk dulu . sekarang ni masing2 da besar, dah makin besar kepala pula, ego lagi . gaduh tuh da tuka pattern pula . yg penting, asal gaduh, tak tegur pun dlm satu hari , esok lusa baik macam biasa seolah-olah mcm takde pe yg berlaku . itu namanya adik beradik .

kalau gaduh dgn kawan ? haaaa.. mereka tuh xde pertalian darah dgn kita . itu sebab bila gaduh , ade yg sampai putus kawan putus sahabat , kawan baik jadi musuh , tak tegur langsung seolah-olah mcm tak pernah kenal . itu lah perbezaan nyer .

Begitu jua hubungan ibu bapa dgn anak2 . sejahat2 seburuk mana pun anak itu , ibu bapa mana yg tak sayang anak ??? mereka sanggup maafkan perbuatan anak2 . Dan seburuk mana pun ibu bapa itu, anak2 kene hormat dan sayang mereka, kerana mereka lah yg menyebabkan kita lahir ke dunia ni .


p/s : jgn nakal2 ye :)



No comments: